ژنی به نام mTor شناسایی شده که طول عمر را ۱۶ سال افزایش دهد

پژوهشگران رشته ژنتیک در موسسه ملی بهداشت آمریکا (NIH) موفق به شناسایی ژنی به نام ژن واحد mTor شدند که می تواند طول عمر انسان را ۱۶ سال افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، محققین معتقدند که با کار بر روی این ژن بتوانند فرآیند پیر شدن را آهسته کرده و شرایط مرتبط به پیری را دفع کنند.

این ژن که واحد mTor نام دارد در فرآیند سوخت و ساز و تعادل انرژی بدن نقش مهمی را ایفا می کند.

محققان موفق شده اند که با دستکاری این ژن، طول عمر موش ها را به میزان ۲۰ درصد افزایش دهند که این طول عمر در انسان معادل ۱۶ سال است.

میزان افزایش طول عمر موش ها به این روش، در موش های مونث بیشتر از موش های مذکر است.

مشکلی که در این میان وجود دارد این است که با دستکاری این ژن، حافظه و تعادل موش ها با گذشت زمان و با افزایش سن بهتر می شود ولی استخوان هایشان زودتر از روال عادی تخریب می شود.

محققان بر این باورند که بدن موجودات زنده دارای یک ریتم هماهنگ است که اعضای بدن توام باهم پیر می شوند ولی این روش جدید باعث می شود که برخی از اعضا پیر شوند، در حالی که مابقی تغییری نمی کنند.

مهمترین کاربرد شناسایی این ژن ، درمان بیماری های مربوط به کهولت سن مانند آلزایمر است.

این کشف نشان دهنده پیشرفت مهمی در شناخت سازوکار مولکولی دخیل در پیری است. این یافته راه را برای ارائه درمانهای هدفمند برای بیماری های تحلیلی مرتبط با سن فراهم می کند.

نتایج این تحقیقات در نشریه Cell منتشر شده است.

2 نظر

  1. بیگ پوربیگ پورsays:

    وقت به خیر. بنده شدیدا" به مقالات مرتبط به این موضوع نیاز دارم. امکانش هست فایل پی دی اف یا لینک این سری مقالات رو داشته باشم؟ سپاسگذارم

  2. AnkeAnkesays:

    I was able to find good advice from your content.