هر سال بیش از ۱۷ میلیون نفر بر اثر بیماری های قلبی می میرند

فدراسیون جهانی قلب در گزارشی به مناسبت روز جهانی قلب اعلام کرد: سالانه ۱۷.۳ میلیون نفر بر اثر بیماری های قلبی جان خود را از دست می دهند.

برای خواندن ادامه ی موضوع به ادامه ی مطلب مراجعه فرمایید.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، بیماری قلبی در سراسر جهان و ایران یکی از شایع ترین علت مرگ و میر بوده و رو به افزایش است .

در آمریکا هر ۳۰ ثانیه یک نفر دچار سکته قلبی می شود و در هر دقیقه یک نفر به علت سکته قلبی فوت می کند و به دنبال سکته قلبی بیش از ۵۰ درصد بیماران نیازمند اقدامات بازتوانی و….میشوند .

وب سایت فدراسیون جهانی قلب وابسته به سازمان بهداشت جهانی، بیماری های قلبی و عروقی و سکته مغزی مهم ترین دلیل مرگ و میر در دنیا است. به گزارش این سازمان سالانه ۱۷.۳ میلیون نفر در جهان بر اثر ابتلا به بیماری های قلبی جان خود را از دست می دهند و این تعداد در حال افزایش است.

این سازمان پیش بینی کرد: تا سال ۲۰۳۰، سالانه ۲۳ میلیون نفر بر اثر بیماری های قلبی عروقی جان خود را از دست دهند. نکته جالب توجه این گزارش این است که اکثر این افراد در کشور استرالیا خواهند بود.

به گفته پزشکان کودکان نیز در معرض خطر بیماریهای قلبی عروقی هستند، آغاز این بیماری ها را می توان به پیش از تولد و در طول دوره رشد جنین نسبت داد. این بیماری ها با رژیم ناسالم غذایی در دوران کودکی و نداشتن فعالیت بدنی افزایش یافته و با استفاده از دخانیات در بزرگسالی به اوج خود می رسند.

براساس گزارش فدراسیون جهانی قلب در جهان سالانه یک میلیون نوزاد با بیماری های مادرزادی قلبی به دنیا می آیند.

بر خلاف عقیده عمومی ، زنان به اندازه مردان در معرض خطر این بیماری ها قرار دارند و کودکان نیز به شدت در مقابل این بیماری ها آسیب پذیر هستند .

طبق گزارش فدراسیون جهانی قلب، بیماریهای قلبی عامل یک مرگ از هر سه مرگ در زنان است.
طبق این گزارش به طور متوسط از هر ۱۰ دانش آموز یک نفر دارای اضافه وزن است که عامل خطری مهم برای بیماری های قلبی و عروقی محسوب می شود.

همه ساله ۶۰۰ هزار غیر سیگاری بطور عمده کودکان که در معرض دود سیگار قرار می گیرند ، می میرند و نیمی از کودکان دنیا به طور مداوم هوای آلوده به دود سیگار را تنفس می کنند.

هر روز۱۵ هزار نفر به علت اثرات ناشی از مصرف دخانیات فوت می کنند و مواجهه با دود سیگار خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی را تا ۱۵ درصد افزایش می دهد.

سالانه کم تحرکی در بیش از سه میلیون مرگ قابل پیشگیری ناشی از بیماری های قلبی عروقی دخیل است. خوشبختانه درصد بالایی از عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی که شامل مصرف دخانیات ، فعالیت بدنی ناکافی وتغذیه ناسالم است قابل کنترل ، اصلاح و درمان هستند .

تشویق به فعالیت بدنی روزانه متناسب ، مصرف غذاهای سالم ، و عدم مصرف مواد دخانی نه تنها برعهده دولت است بلکه وظیفه ای است که بر دوش تک تک افراد جامعه است .

این فدراسیون از دولت ها و مردم سراسر دنیا خواسته است تا با برنامه ریزی های صحیح و اخذ روش صحیح زندگی، میزان مرگ و میرناشی از بیماری های قلبی را درجهان تا سال ۲۰۲۵ تا ۲۵ درصد کاهش دهند.

این گزارش تاکید می کند که چگونه تغییرات ساده در سبک زندگی مانند ترک استفاده از تنباکو می تواند تفاوت بزرگی در سلامت قلبی عروقی ایجاد کند.

عوامل خطر برای بیماری های قلب و عروق عبارتند از: سن بالا، جنس مذکر، سابقه خانوادگی بیماری قلبی زودرس، فشار خون بالا، افزایش چربی خون به ویژه کلسترول)، دیابت قندی، سیگار کشیدن، چاقی، کم تحرکی (انجام ندادن فعالیت های بدنی) و اختلال در انعقاد خون.

سازمان بهداشت جهانی ( WHO ) روز۲۹ سپتامبر (۷ مهر ماه) را روز جهانی قلب نامگذاری کرده است. این نامگذاری از سال ۲۰۰۰ به منظور اطلاع رسانی به مردم در سراسر جهان درباره بیماری های قلبی و عروقی و علت ابتلا به آن صورت گرفت.

http://www.pezeshk.us

1 نظر

  1. www.web.dewww.web.desays:

    www.google.com I have a small question for you