گونه ای از مالاریا پلاسمودیوم فالسی پارم در کامبوج غربی شناسایی شده که به داروی آرتمیسینین مقاوم است

محققین سه گونه مالاریا را در کامبوج غربی شناسایی کرده اند که به یکی از داروهای اصلی ضد مالاریا به نام آرتمیسینین مقاوم هستند. این گونه ها از نظر ژنتیکی با دیگر گونه های مالاریا متفاوت هستند و به کشورهای همسایه در حال گسترش هستند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز،  پژوهشگران کامبوج غربی را مرکز اصلی مقاومت دارویی به مالاریا می دانند و اولین بار مقاومت دارویی در این منطقه در سال ۲۰۰۸ گزارش شد.

دکتر«الیوو میوتو» استاد دانشگاه اکسفورد که محقق اصلی این پژوهش، گفت: توانایی فوق العاده این انگل در جهش و مقاوم شدن، تمام داروهای موثری که در چند دهه گذشته در اختیار داشتیم یکی بعد از دیگری بی اثر کرده است.

وی افزود: در حال حاضر آرتمیسینین داروی موثر و بهترین سلاحی است که در اختیار داریم اما باید آن را به همین شکل حفظ کنیم.

از میان چهار دسته اصلی مالاریا، گونه موسوم به فالسی پارم از همه خطرناکتر است و مقاوم شدن آن به درمان دانشمندان را نگران کرده تا در مقابل گسترش آن در آسیای جنوب شرقی و دیگر نقاط جهان کاملاً خلع سلاح شوند.

این دارو در ترکیب با چند داروی دیگر در طی چند روز می تواند مالاریا را درمان کند. به همین دلیل دانشمندان درصدد هستند از این نوع مقاوم به درمان قدمی پیش بیفتند و جلوی مقاوم شدن آن را به آرتیمیسینین بگیرند.

به همین منظور دانشمندان ۸۰۰ نوع پلاسمودیوم فالسی پارم را از سراسر دنیا جمع آوری و فرمول ژنتیکی آنها را تعیین کردند.

مقایسه ژنتیکی این گونه ها با گونه های یافت شده در کامبوج غربی نشان داد که سه گونه مالاریا در کامبوج غربی از نظر ژنتیکی با دیگر گونه ها تفاوت دارد و به آرتمیسینین مقاوم هستند؛ با این وجود دانشمندان نمی دانند چه نوع جهشی این توانایی مقاومت در برابر دارو را ایجاد کرده است.

با این حال تعیین فرمول ژنتیکی این سه گونه به دانشمندان کمک می کند تا آنها را به سرعت در هر نقطه ای از دنیا شناسایی کنند.

سازمان بهداشت جهانی مقاومت به دارو را مهمترین دلیل گسترش مالاریا می داند. این بیماری در سال ۲۰۱۰، حدود ۲۱۹ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرد و جان ۶۶۰ هزارنفر را گرفت.

گزارشها نشان داده است که ۹۰درصد موارد ابتلا به مالاریا در قاره آفریقا صورت می گیرد.

در ایران نزدیک به یک میلیون نفر در مناطق مالاریاخیز، در استانهای سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان زندگی می کنند. بر اساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی موارد مالاریا در ایران رو به کاهش است.

بیشتر مالاریایی که در ایران شایع است از نوع ویواکس است و مالاریای فالسی پارم فقط ۱۲ درصد موارد را تشکیل می دهد.

آمار سال ۲۰۱۲ سازمان بهداشت جهانی شمار مبتلایان و افراد مشکوک به مالاریا را در ایران ۳۲۳۹ نشان داد که ۱۵۲۹ موارد آن مهاجران کشورهای دیگر به ویژه افغانستان هستند.

در افغانستان معضل مالاریا جدی تر است و حدود ۱۰ میلیون نفر در محدوده کانون های مالاریا زندگی می کنند.

بر اساس گزارش سال ۲۰۱۲ سازمان بهداشت جهانی در این کشور حدود ۹۴۰ هزار نفر مشکوک به مالاریا هستند و تقریبا نیم میلیون مورد تایید شده مالاریا در این کشور شناسایی شده است.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...