سیگار و مشروبات الکلی متهم اصلی افزایش مرگ زودرس، بروز بیماری های قلبی و عروقی و سرطان در بین مردم اروپا است

سازمان بهداشت جهانی ( WHO ) در یک گزارش اعلام کرد، سیگار کشیدن و مصرف مشروبات الکلی به شدت سلامت مردم در کشورهای اروپایی را تهدید می کند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، این سازمان ضمن اشاره به گسترش دو عادت مضر یعنی سیگار کشیدن و مصرف مشروبات الکلی در اروپا افزود: این دو عادت مضر موجب رشد فزاینده مرگ زودرس، بروز بیماری های قلبی و عروقی و سرطان در بین مردم اروپا شده است.

بیش از ۷۰ درصد مرگ و میرهای مردم اروپا بر اثر این عادت مضر و کشنده است. به اعتقاد کارشناسان سازمان بهداشت جهانی، مصرف مشروبات الکلی در اروپا بالاترین حد در جهان به شمار می‌رود. این در حالی است که سطح استاندارد زندگی در اروپا به خصوص غرب اروپا بالاترین سطح در جهان است.

دکتر “آلکساندر شاتیلوف” رئیس دانشکده علوم سیاسی و جامعه شناسی دانشگاه فایننشال در این رابطه تاکید کرد: بالا بودن سطح استانداردهای زندگی در جوامع اروپایی می‌تواند علت اصلی رشد فزاینده مصرف مشروبات الکلی در این جوامع باشد. گسترش رفاه در اروپا به صورت غیر مستقیم بر الکلی شدن این کشورها تاثیر داشته چرا که تمایل به راحتی و آسایش به طور غیر مستقیم انسان را به سوی مصرف الکل و حتی مواد مخدر، می‌کشاند.

البته پاول شاپکین رئیس انجمن ملی الکل معتقد است: مشکل بیکاری در سراسر اروپا کاملا مشهود و نمایان است و نرخ بیکاری در برخی کشورهای اروپایی به بیش از ۲۰ درصد رسیده است.

برخی کشورها در آستانه ورشکستگی قرار دارد و مجبور شده اند با اتخاذ سیاست های ریاضتی، میزان هزینه‌های بودجه را کاهش دهند. همه این مسائل موجب تنش های اجتماعی و ناامنی اقتصادی می‌شود. در نتیجه مردم به سوی مصرف و نوشیدن مشروبات الکلی روی می آورند.

شاتیلوف در ادامه افزود: بازاریابی تهاجمی و تبلیغات وسیع و گسترده نیز تاثیر زیادی بر افزایش مصرف مشروبات الکلی در اروپا داشته است.

با کمک تبلیغات تولید کنندگان مشروبات الکلی مردم را تشویق به خرید بیشتر این محصولات می کنند.

نتایج یک بررسی می گوید که نیمی از دختران ۱۵ ساله انگلیسی در طول زندگی خود حداقل دو بار مست شده اند که معادل دو برابر حد متوسط این آمار در دیگر کشورهای پیشرفته است.

بنابراین گزارش ۴۴ درصد از پسران ۱۵ ساله انگلیسی حداقل دوبار مست شده اند و دختران این کشور بیشتر از مردان مشروب مصرف می کنند.

آمار استفاده از مشروب توسط دختران انگلیسی در سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته است می نویسد که ۲۷ درصد از دختران انگلیسی، توانایی مالی برای خرید مشروب را علت استفاده از آن عنوان کرده و ۲۶ درصد از آنها گفته اند که برای گذراندن اوقاتی خوش با دوست پسرهایشان مشروب می نوشند.

همچنین بر اساس گزارش آژانس دارویی اروپا عامل اصلی تصادفات منجر به فوت در حوزه اتحادیه اروپا، مصرف الکل بوده است.

بر اساس همین گزارش، سالانه در حدود یک‌ چهارم از ۳۰ هزار تصادف فوتی که در حوزه یورو اتفاق می افتد به علت رانندگی در حالت غیرطبیعی ناشی از مصرف الکل بوده است.

با توجه به آزمایشاتی که به طور اتفاقی از رانندگان ۱۳ کشور عضو اتحادیه اروپا گرفته شده است، ۳٫۵ درصد از رانندگان الکل مصرف کرده بودند.

لازم به ذکر است، کشورهای حوزه یورو باید با اتخاذ تصمیمات جدید و تعیین بازنگری اصول و مقررات در رابطه توزیع و مصرف مشروبات الکلی ، به حفظ سلامت جوامع کمک کنند و خطرات احتمالی را به حداقل برسانند.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...