ژن مرتبط با چاقی در ساختار ژن اعتیاد در مغز نیز نقش دارد

محققان رشته عصب شناسان در کشورهای آلمان و آمریکا طی یک تحقیق مشترک اعلام کردند که ژن مرتبط با چاقی در ساختار ژن اعتیاد در مغز نیز نقش دارد. آنان اعلام کردند که  سلول های عصبی که مرکز لذت را می سازند، با زبان شیمیایی دوپامین با هم ارتباط برقرار می کنند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، مولکول دوپامین به عنوان پیام رسان عصبی از یک نورون (سلول عصبی) به نورون دیگر می رود، بر میزان آزاد شدن پیام رسان از نورون های دیگر تاثیر می گذارد و احساسی از خوشحالی ملایم تا سرخوشی شدید را به وجود می آورد.

ژن دوپامین همان ژنی است که در افراد معتاد به هروئین و کوکائین دیده شده و موجب اعتیاد و نیاز آن ها به این مواد مخدر می شود.داروهای اعتیادآور، غلظت دوپامین را در مرکز پاداش مغز افزایش داده و نورون های دارای دوپامین را تحریک می کنند تا این مولکول پیام رسان را در ناحیه ای از مرکز لذت به نام هسته آکومبنس رها کنند.

محققان می گویند: عملکرد گیرنده های دوپامین در مغز توسط ژن مرتبط با چاقی تنظیم می شود. این ژن می تواند در برخی افراد، غذا خوردن را به شکل اعتیاد در بیاورد.

حدود یک هفتم جمعیت جهان دارای یک نوع از ژن مستعد چاقی هستند که ممکن است در افراد به شکل اعتیاد به خوردن غذا خود را نشان دهد. از عوامل موثر در اعتیاد به غذا خوردن می توان به برخی رژیم های غذایی اشاره کرد.

از سوی دیگر محققان می گویند که مصرف زیاد شکر و نمک همراه با غذا، به تنهایی غذا خوردن و تند غذا خوردن می تواند جنبه اعتیادآور مصرف مواد غذایی را افزایش دهد.

چاقی به یکی از مشکلات بزرگ در جوامع امروز تبدیل شده است. از این رو تحقیقات اخیر در این زمینه می تواند به پیدا کردن راه هایی برای کاهش وزن کمک شایانی کند.

http://www.pezeshk.us

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...